Het is niet zo dat er een specifiek aantal gram roet toegestaan is in een roetfilter. In plaats daarvan zijn er normen voor hoeveel roetdeeltjes een voertuig mag uitstoten, en de roetfilter is bedoeld om ervoor te zorgen dat het voertuig aan deze normen voldoet. De normen voor roetuitstoot variëren afhankelijk van de soort voertuig en de locatie waar het voertuig wordt gebruikt. In sommige landen en voor bepaalde soorten voertuigen, zoals dieselvoertuigen in Europa, zijn er strengere normen voor roetuitstoot dan in andere gebieden. Vanaf 2023 worden er in een aantal EU-landen een verplichte deeltjestest afgenomen tijdens een APK-keuring. Een deeltjes teller meet de deeltjes die een dieselvoertuig uitstoot. Je leest hierover meer in onze blog: nieuwe roettest keuring
Het is belangrijk om te onthouden dat een roetfilter ervoor zorgt dat het voertuig aan de normen voldoet, maar dat het niet helemaal kan voorkomen dat het voertuig roet uitstoot. Roetfilters zullen na verloop van tijd verstopt raken en moeten worden vervangen om ervoor te zorgen dat het voertuig blijft voldoen aan de normen voor roetuitstoot. Het is daarom belangrijk om de roetfilter van uw voertuig regelmatig te onderhouden en te vervangen als dat nodig is. Zelf je roetfilter reinigen? Dit kan met een roetfilter reiniger, brandstofadditief van bijvoorbeeld het merk Lindemann.