Een vervuilde EGR die open blijft staan kan de inlaat sterk vervuilen. Korte afstanden, te lange olie intervallen, vervuilde luchtfilter, en olieverbruik zijn vaak oorzaken van vervuiling in de inlaat. Kenmerken van inlaat vervuiling zijn: onregelmatig- en slecht stationair lopen, storingslampjes gaan branden en beperkt motorvermogen. Na ongeveer 50.000 km zit het inlaatspruitstuk vol met extreme koolafzetting met als gevolg vermogensverlies van 1 t/m mogelijk 20 pk!
Na de turbo, EGR en intercooler gaat de lucht richting het inlaatspruitstuk. Door de EGR komen er ook vuile uitlaatgassen mee door de inlaat. Dit is plakkerige lucht en zit vol met teer en roet.Â
Vervuild inlaatspruitstuk voorkomen
Vervuiling in de inlaat kunt u voorkomen op verschillende manieren. Allereerst is het met name bij dieselmotoren van belang dat u niet alleen maar korte ritten maakt, waarbij de motor niet op temperatuur komt. Op deze manier zal er namelijk onvolledige verbranding plaatsvinden, waardoor alleen nog maar meer inwendige vervuiling ontstaat.
Verder kunt u overwegen om een halve flacon Lindeman Diesel Boost bij iedere tankbeurt toe te voegen. 1 hele flacon is namelijk goed voor 100 liter diesel. Dit additief heeft ontzettend veel voordelen, maar in dit geval gaan we alleen even wat dieper in op het feit dat het de verbranding verbeterd.Â
Hierdoor zullen er schonere uitlaatgassen ontstaan, waardoor deze uitlaatgassen ook minder vervuiling achter kunnen laten in de EGR en in het inlaatspruitstuk. Een betere verbranding heeft overigens ook een lichte brandstofbesparing tot gevolg, waardoor dit product zichzelf bijna helemaal terugverdiend!
Inlaatspruitstuk reinigen met additief
Uiteraard is er naast een spuitbus ook nog een andere methode om het inlaattraject te reinigen. Middels de Lindemann Total Care Diesel kunt u eenvoudig zonder enig sleutelwerk het inlaatspruitstuk en de inlaatkleppen reinigen. Dit additief dient u toe te voegen aan de brandstof, vervolgens zullen de reinigende stoffen van het product hun werk doen.Â
Naast het reinigen van de inlaat heeft de Total Care Diesel ook een reinigende werking op de rest van het in- en uitlaattraject, waaronder de EGR-klep. Zoals eerder vermeld is een vervuild inlaatsysteem vaak gerelateerd aan een vervuilde EGR-klep. Met dit product pakt u beide onderdelen in één keer aan!
Wanneer u besluit dit product toe te passen adviseren wij om een blik van 1 liter volledig toe te voegen aan de brandstoftank. Vervolgens dient u een rit te maken van minimaal 20 minuten met een toerental tussen de 2000-2500. Op deze manier zal u de EGR-klep openen waardoor de reinigende stoffen van de Total Care Diesel via de EGR door het inlaatsysteem zullen gaan.
Verder is het van belang dat de motor goed op temperatuur komt zodat de koolafzettingen goed warm worden. Op deze manier zal het effect van het product aanzienlijk toenemen. Koolafzettingen die koud en hard zijn, zijn namelijk niet tot nauwelijks te verwijderen.
Onderstaand vindt u de Total Care Diesel én de Fuel System Cleaner (dit is de benzinevariant). Middels kortingscode: DPPBLOG5 ontvangt u ook nog eens 5% korting op uw eerste bestelling!
€23,95 Incl. BTW
De Lindemann Fuel System Cleaner is een krachtige reiniger. Geschikt voor benzinemotoren.
€59,95 Incl. BTW
De Lindemann Total Care Diesel is een krachtige all-in-one reiniger. Uniek op de markt!Â