Vastzittende olieschraapveren, een probleem dat vaak voorkomt. Olieschraapveren kunnen vast komen te zitten door vervuiling binnenin de motor. Wanneer ze vast gaan zitten kunnen ze niet meer ver genoeg “uitrekken” om de olie bij de cilinderwand naar beneden te schrapen, dat met de gevolgen van dien.
Hoe werken de olieschraapveren?
De naam zegt het eigenlijk al een beetje. De olieschraapveren schrapen de overtollige olie van de cilinderwand terug het carter in. Op deze manier wordt voorkomen dat de olie terechtkomt in de compressieruimte en daardoor meegaat in het verbrandingsproces.
De olieschraapveren zijn uitgerust met enkele kleine openingen. Hier kan vervolgens de geschraapte olie door naar het carter teruggevloeid worden.
Naast de olieschraapveren zitten er ook compressieveren in een motor, bij de moderne motoren zijn dit er meestal twee. De compressieveren moeten zorgen dat de ruimte perfect afgedicht wordt waardoor de compressie in de motor optimaal zal zijn.
De zuiger beweegt op en neer in de cilinder bus. De cilinder bus wordt gesmeerd met de motorolie. Op het moment dat de zuiger naar beneden beweegt, dan zit er een speciale veer om een zuiger, dit is de onderste veer. Die bedoeld is om de olie mee terug te nemen de carter in. Als dat niet goed gebeurd, dan blijft die olie gedeeltelijk aan de binnenkant van de cillinderwand zitten. Hier vindt de verbranding plaats en een gedeelte van die olie gaat met de verbanding van de olie mee. Hierdoor krijg je blauw/zwarte rook en is de olie uit de motor verdwenen. Met als gevolg dat nieuwe olie moet worden toegevoegd.
Wat is de oorzaak van vastzittende olieschrapveren?
Zoals u bovenaan de pagina heeft kunnen lezen zit de oorzaak van het vastzitten van de olieschraapveren hem in vervuiling, koolafzettingen om precies te zijn. Maar hoe ontstaat deze koolafzetting? En wat kunt u doen om het te voorkomen.
Even met de auto naar de supermarkt heen en weer of een andere korte rit. Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, maar ondertussen heeft uw auto er wel onder te lijden. Wanneer u dit af en toe doet is dit geen probleem, maar wanneer dit regelmatig het geval is heeft u kans dat uw motor inwendig ernstig vervuild raakt.
Door de korte afstanden heeft de motor niet de kans om de optimale temperatuur te bereiken. De motor wordt niet warm genoeg met onvolledige verbranding tot gevolg. De koolafzettingen hopen zich inwendig op in de motor. Wanneer dit te veel wordt kunnen de olieschraapveren vast gaan zitten.
De regelgeving omtrent de uitstoot van auto’s wordt ieder jaar strenger en strenger. Fabrikanten doen er dan ook alles aan om het verbruik en de uitstoot van hun auto’s te minimaliseren. Echter komt dit niet altijd ten goede aan de auto.
Een goed voorbeeld hiervan ziet u in dit filmpje over de destijds nieuwe Audi TSFI motoren. In de zoektocht van de fabrikant naar zo min mogelijk weerstand binnenin de motor (met minder brandstofverbruik tot gevolg) werd het belang van de olieschraapveer even vergeten. Dit had een ontzettend hoog olieverbruik tot gevolg.
Verder komt alle vervuiling van de auto’s tegenwoordig niet meer in het milieu terecht, maar wel in de auto zelf. Gevolgen, vervuild roetfilter en een vervuilde EGR. Maar ook vervuiling in het olie- en brandstofsysteem.
U kunt inwendige vervuiling voorkomen door de motor altijd op temperatuur te laten komen, waardoor er een betere verbranding ontstaat. Daarnaast kunt u een additief overwegen om vervuiling in de motor te voorkomen. De Lindemann Engine Performance Treatment is uiterst geschikt om de motor te beschermen tegen vervuiling én slijtage.
Wat zijn de gevolgen van vastzittende olieschraapveren?
Doordat de olie niet meer terug het carter in geschrapen wordt door de olieschraapveer zal terechtkomen in de compressieruimte. Hier zal het vervolgens mee gaan in het verbrandingsproces met olieverbruik tot gevolg. Het probleem is dus vervuiling of mogelijke slijtage. Op de bodem van de zuiger zie je allemaal vuil en dan verbrande olie. Op de zijkant van de zuiger zie je dat er een laag op zit met als gevolg een verstopte olieschraapveer.
Wanneer de motor heel heet wordt zet het metaal uit en dan kan de zuiger niet meer terug in zijn eindpositie. De zuigerveer hoort in de onderste groef van de zuiger te vallen. Het olieverbruik wordt dan nog sneller erger, omdat die olieschraapveer dan in de cillinderwand gaat vastvreten, want die kan niet meer ver genoeg terug, dus past niet meer. Hij is te groot geworden, hierdoor stijgt het olieverbruik nog meer en is de kans op vastlopen nog groter.
Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken van olieverbruik, daarom hebben we al eens eerder een blog geschreven over het verminderen van olieverbruik. Ook hier komen de olieschraapveren kort aan bod, maar we gaan er in deze blog iets dieper op in.
Vastzittende olieschraapveren zelf losmaken
Het handmatig losmaken van de olieschraapveren kan een kostbare reparatie zijn. Voordat u daaraan begint kunt u ook overwegen om de motor inwendig te reinigen met een motor flush. De Lindemann Oil System Cleaner is hier uiterst geschikt voor en reinigt de motor grondig.
Uiteraard is de slagingskans van dit additief afhankelijk van de mate van vervuiling. Zijn de olieschraapveren na de eerste flush nog niet losgekomen, dan kunt u het nog een tweede keer proberen. Mocht het daarna nog steeds niet gelukt zijn, zal het echter alsnog handmatig moeten gebeuren. Dit is alleen het geval bij extreme vervuiling.
De Lindemann Oil System Cleaner kunt u eenvoudig bij ons bestellen via onze webshop. Middels kortingscode: DPPBLOG5 krijgt u ook nog eens 5% korting op uw bestelling!
Heeft u naar aanleiding van bovenstaande blog nog opmerkingen en/of vragen? Laat dat hieronder weten in de reacties of neem contact met ons op!
€23,51 Incl. BTW
De Lindemann Oil System Cleaner is een krachtige oliereiniger!