Iedere auto heeft meerdere meters of tellers die te vinden zijn op het dashboard. Allereerst de snelheidsmeter die aangeeft wat de exacte rijsnelheid is. Verder kennen we ook de teller die de tankinhoud bijhoudt. Daarnaast nog wat klokjes, de totale kilometerstand, versnellingsindicator etc. Als laatst heeft iedere auto ook een toerteller, maar wat zijn toeren van de auto eigenlijk? Een toerenteller 1,2,3,4,5,6,7 (x1000) weergeeft het aantal toeren van de motor. Het is eigenlijk niets andere dat het aantal omwentelingen van de krukas per minuut.
Het toerental is sterk verschillende per type auto, motor en dan met name het vermogen. Een benzinemotor is namelijk weer anders opgebouwd dan een dieselmotor. Op het moment dat een motor bijvoorbeeld 2000 toeren maakt, dan houdt dit in dat de krukas 2000 keer volledig rondgaat per minuut. Een auto met veel vermogen maakt meer toeren en heeft automatisch meer omwentelingen per minuut. Auto’s van 10 tot 20 jaar oud maken vaak hoger toeren. Tegenwoordig is de technologie zo ontwikkeld dat je op het dashboard een melding krijgt met opschakelen van versnelling 2 naar 3, dit om het toerental laag te houden. Deze zone is vaak groen gekleurd. Wanneer je auto te veel toeren maakt (vaak 6, 7+) dan komt de teller in het rood te staan, dit is onwenselijk en slecht voor de motor.
Hoe hoger de toeren, des te meer de motor zal verbruiken. Het is beter om eerder te schakelen, dit zorgt voor een lager brandstofverbruik en is ook beter voor de motor. Let wel, wanneer de injectoren vervuild zijn zal je bij snel opschakelen een stotterende auto ervaren. Het reinigen van de injectoren is in dat geval een goede optie. Heb je geen versnellingsindicator? Probeer dan tussen de 2000 en 3000 toeren te schakelen.
Conclusie: Het toerental geeft het aantal volledige omwentelingen van de krukas aan per minuut. En is dus een indicatie voor het schakelen.