Motorrijden is een leuke hobby en vrijwel alle motorrijders zijn echte liefhebbers en dus zuinig op hun motorfiets. Sinds de invoering van Euro 95 en 98 naar E5 en E10 speelt het soort brandstof ook een belangrijke rol. Is euro 98 beter voor de motor of dit een fabel? Kunt u E10 tanken zonder zorgen of levert veroorzaakt dit echt problemen? In dit blog leggen we het uit!
E10 benzine motorfiets
E10 benzine is inmiddels al een jaar verkrijgbaar bij alle tankstations in heel Nederland en Europa. Sinds de doorvoering vorige jaar september was E10 benzine het gesprek van de dag. Iedereen heeft er wel een mening, hetzij een goed of slecht woord over. E10 benzine heeft een nadeel, het trekt namelijk vocht aan en dat maakt benzine corrosief. E10 benzine bevat minder energie en zorgt voor een toenemend brandstofverbruik. Daarnaast is (condens) water funest voor de injectoren. Met een injector cleaner van Lindemann kunt u zelf de injectoren, kleppen, zuigers en het hele brandstofsysteem reinigen. E10 kan corrosie veroorzaken en de brandstofpomp, leidingen en rubberdelen aantasten.
Als motorliefhebber bent u zuinig op uw motorfiets en wilt u graag problemen voorkomen. De vraag die veel motorrijders zich stellen; Moet ik nu wel of geen E10 gaan tanken? E10 tanken kan, maar toch is Euro 98 beter voor de motor, mits u een premium kwaliteit brandstofadditief van Lindemann gebruikt! De Lindemann Fuel System Cleaner is een additief dat uw het hele brandstofsysteem in top conditie houdt. Een klein scheutje is voldoende, want een flesje van 400 ml is goed voor 400 liter benzine!Â
Dit additief is perfect voor preventief gebruik. De Lindemann Fuel System Cleaner gaat brandstofveroudering tegen, beschermt tegen vocht, roest en corrosie en resulteert in een betere en schonere verbranding. Genoeg redenen om dit additief te gaan gebruiken!
Motor staat lang stil
Een motorfiets wordt veelal in de warme en zonnige perioden gebruikt. Vaak van april/mei tot oktober/november. Mits het weer dit natuurlijk toelaat. Wanneer u de motorfiets voor een langere periode niet gebruikt is het advies om de motor altijd met een volle tank weg te zetten. Hiermee voorkomt u dat er lucht bijkomt en dus vocht (condens) ontstaat, wat weer schadelijk is voor het injectiesysteem. Het is raadzaam om gebruik te maken van een brandstofadditief, in dit geval de Lindemann Fuel System Cleaner. Dit additief gaat brandstofveroudering tegen en voorkomt E10 benzine problemen voor uw motorfiets.
E10 check motorfiets
Twijfelt u of uw motorfiets geschikt is voor E10 benzine? Via de website van e10check kunt u controleren of uw motorfiets geschikt is voor E10 benzine. Klik op de onderstaande button en doe de E10 check motorfiets.
Motorfiets niet geschikt voor E10? Gebruik dan een additief van Lindemann in combinatie met E10 benzine!